Nu hvor den sorte fredag efterhånden er ved at være overstået og enkelte butikker forsætter deres Black weekend, så begynder der så småt at blive varmet op til den næste tilbudsfest – Cyber monday. Til forskel for dagen efter thanksgiving, så foregår al handel således online på cyber monday. Det er egentlig den væsentligste forskel på de to handelsdage, da de omsætningsmæssigt placerer sig så rimelig tæt op ad hinanden, i hvert fald i USA. Det spås at dagen efterhånden vil overhale indenom, da tendensen med at man handler mere og mere online, kun vil stige fremadrettet. År til år viser omsætningen da også det samme. Det giver god mening, hvis man kigger lidt på hvordan amerikanerne agerer blandt hinanden i de fysiske butikker. Der er ikke ret mange der synes at blive væltet og trampet på er særlig fedt. Specielt ikke når det handler om noget så banalt som et godt tilbud. Derfor tager flere da også afstand til lige netop den handelsdag, da den for dem repræsenterer noget “ulækkert” ved hele den materialistiske tankegang vi har til livet i dag.
For de mange småbutikker er dagen også en god nyhed. Hvor de måske ikke har kunnet markedsføre sig så bredt som de store brands offline, er mulighederne trods alt noget mere lige online(selvom budget selvfølgelig også er en faktor her). Med tilkomsten af online annoncering i form af adwords, facebook, bing og mange andre er der god mulighed for at klemme en masse salg igennem hullerne hos de store brands. Det er en oplagt mulighed at brede sig lidt ud i søgemaskinerne på alle de mindre kendte søgeord(så længe de er det anyway). Det er bare med at udnytte at der ikke rigtigt er nogen der har taget dagen helt til sig.